Met 1,52 miljoen verkochte auto’s met deels elektrische aandrijving - hybrides dus - in 2017 heeft Toyota de eigen verkoopdoelstelling voor 2020 nu al gehaald. Bovendien belopen de bij elkaar opgetelde verkoopaantallen sinds de eerste Prius in 1997 inmiddels een kleine 11,5 miljoen stuks.
Dat laatste gegeven wint nog meer aan zeggingskracht wanneer je het omrekent in besparing op de uitstoot CO2: 90 miljoen ton! Dit is dus in vergelijking met de verkoop van evenveel conventionele auto’s. “In iets meer dan twintig jaar hebben het jaarlijkse verkoopaantal zien stijgen van amper 500 stuks naar meer dan anderhalf miljoen”, aldus
Shigeki Terashi, executive vice president van Toyota Motor Corporation. “Dit bewijst dat steeds meer klanten vertrouwen stellen in de kwaliteit, bedrijfszekerheid en duurzaamheid van onze geëlektrificeerde modellen. Dit heeft ons altijd gestimuleerd om het aanbod van modellen met deze vorm van aandrijving uit te breiden, zodat we er verschillende doelgroepen mee aanspreken.”
Alle Toyota’s ook als EV
Sinds de introductie van de Prius van de eerste generatie in 1997 heeft Toyota getracht om de hybride aandrijving op een steeds hoger niveau te brengen. Dit kwam vooral goed tot uitdrukking in de Mirai, de geheel elektrische auto met brandstofcel en uitsluitend waterdamp als emissie. De volgende stap is de introductie van geheel elektrische modellen vanaf 2020. Eerst in China en India en daarna Japan, de Verenigde Staten en Europa. Dit past allemaal in het grote plan van de fabrikant om toe te werken naar een ‘Environmental Challenge 2050’; het aantal elektrische auto’s moet volgens die richtlijn in 2030 zijn toegenomen tot 5,5 miljoen eenheden per jaar. Om dit doel te bereiken verschijnen er per 2020 al tien elektrische modellen, terwijl vijf jaar later van elke Toyota een elektrische versie beschikbaar zal zijn. Ambitieus, maar van Toyota weten we dat zulke beloften niet zomaar gedaan worden.
Auris, Yaris, Prius
In Europa is de populairste Toyota-hybride tot nu toe - anders dan in Amerika en Japan - niet de Prius, maar de Auris, die op de voet wordt gevolgd door de Yaris. De Prius neemt de derde positie in. Op de vierde plaats staat de Lexus RX 400h/450h, terwijl de RAV4 Hybrid de top-5 vol maakt.